Susan Törnqvist

Veckans mattips

Hej fina,

Alltså wow vilken dag vi haft här på västkusten idag! Riktiga vårkänslor med strålande sol och fika ute vid havet! Alltså helt fantastiskt såhär i januari och det faktum att det mest bara regnat senaste månaderna var detta helt ljuvligt! Vi har spenderat dagen ute med vänner och verkligen haft en perfekt söndag!

Söndag igen och dags för veckas mattips. Så otroligt glad att ni var så många som gillade och uppskattade detta inslag! Så kul verkligen! Har ni önskemål på vad för typ av mat ni vill att jag tipsar om så säg till☺️

Veckans recept är alla snabblagade och goda middagar som passar dom flesta. Går att anpassa helt efter tycke och smak, vegansk, vegetarisk eller med kött:)

Här kommer veckans mattips.

Vietnamesisk färs i salladsblad

Du behöver

– Köttfärs, jag använder vegofärs från Anama deras formbara är bäst men går bra med vanlig med.

– vitlök

– fisksås

– japansk soja

– lime, saft av

– chili

– salladslök

– Romansallad

– mynta

– koriander

– olivolja

– flingsalt & svartpeppar från kvarn

– Ris

– sweet chilisås

– lime, till servering

Gör såhär: 

– Bryn färsen med hackad vitlök i olivolja.

– Tillsätt fisksås, soja och limesaft, låt puttra i cirka 5 minuter.

– Blanda färsen med finhackad chili och fint skivad salladslök. Smaksätt med flingsalt och svartpeppar.

– Fyll lite färs i varje salladsblad och toppa med mynta- och korianderblad. Servera med kokt jasminris, sweet chilisås och lime.

Alltså mumms!!

Pasta med egen tomatsås, burrata, parmesan och basilika

Du behöver:

Torrellini

Färska tomater (jag använder romantika tomater)

Vitlök

Basilika

Burrata

Parmesan

Tomatpuré

Salt & peppar

Olivolja

Chilli

Gör så här: 

– Gör en tomatsås på några färska tomater, olivolja, vitlök, salt & peppar. Fräs mjuka och så allt tar smak. Tillsätt sedan tomatpuré & sedan lite vatten. Koka upp till en len sås.

– Koka pastan med salt till dom blir aldente. – Blanda pastan med tomatsås.

– Toppa med en bit burrata som man river i bitar & färska tomater.

– Addera olivolja, chilipeppar, salt, peppar, basilika & parmesan.

 

Mumms mumms mumms

Ramen

Oj oj så många frågor om recept på denna Ramen soppa jag lagade till middag häromdagen. Tog nog max 10-15 min & är sjukt god. Perfekt när man inte orkar eller har massor med tid över för ett långt middags projekt.

I en Ramen kan man lägga allt man gillar typ. Vissa adderar ett kokt ägg & man kan nästan ha all typ av protein i. Så valmöjligheterna är många:)

Jag gjorde min Ramen såhär:

Du behöver: 

– Ramen nudlar (färdig förpackning snabbnudlar finns i alla matbutiker innehåller även en påse buljong kostar typ 5:-)

– Koriander

– Salladslök

– Svamp, jag tog ostronskivling & shiitake

– Pak Choi

– Sesamfrön

– Buljong valfri, jag tog kalv i min.

– Valfritt protein, grillad kyckling file, tofu, kött eller liknande det ni gillar bäst

– Salt, peppar & chilli krydda

– Sesamolja

Gör såhär: 

– Stek svampen riktigt knaprig och god, salta & peppra

– Skriva & stek sedan Pak choi tills den mjuknar. Addera salt, peppar & chiliflakes.

– Skiva salladslöken & Riv koriandern.

– Koka nudlarna med salt och lite sesamolja. Tar max 3 min dom får inte bli för mjuka.

– Koka upp vatten ca 2,5 dl till en portion. Häll i buljongpåsen och krydda upp buljongen med lite extra buljong av samma sort, salt, peppar, chilli och sesamolja. Låt koka upp.

– Vi tog en färdig grillad kyckling och rev i filen och la på tallriken. Men här kan man använda vilken protein man vill.

– Lägg nu allt på en djuptallrik. Krydda med lite chilli, salt & peppar samt på med sesamfrön och ett ev ägg. Häll på buljongen & njut!

Butternuttpumpa med grönkål och annat gott

Du behöver: 

Butternutt pumpa

Grönkål

Citron

Vitlök

Krasse

Salladslök

Smör

Salt & peppar

Gör såhär: 

– Skala pumpan & rensa ut kärnorna. Dela på hälften och hasselbacka den.

Ett tips för att lyckas med detta är att använda ätpinnar på varsin sida om pumpan. Då finns ingen risk att skära igenom:) 

– Lägg pumpan på en plåt med smör, olja samt salt och peppar och in i ungen. Ca 200 grader och låt den stå till den fått fin yta & är mjuk.

– Riv grönkålen och stek sedan krispig i en panna med salt och peppar samt smör. När kålen mjuknat tillsätt riven vitlök samt citron och stek till kålen är riktigt krispig.

– Hacka vitlök i skivor och stek i lite smör till ni får en gyllenbrun yta.

– Hacka salladslök & skär av lite krasse.

– Smält en klick smör tills det blivit härligt gyllenbrunt & addera några droppar citron i.

När pumpan är klar servera genom att toppa med grönkål, salladslök, brynta vitlöken samt krasse och ringla det smälta smöret över. Sen är det bara att njuta!!!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.