Susan Törnqvist

Snabblagad & galet god Ramen

Oj oj så många frågor om recept på denna Ramen soppa jag lagade till middag häromdagen. Tog nog max 10-15 min & är sjukt god. Perfekt när man inte orkar eller har massor med tid över för ett långt middags projekt.

I en Ramen kan man lägga allt man gillar typ. Vissa adderar ett kokt ägg & man kan nästan ha all typ av protein i. Så valmöjligheterna är många:)

Jag gjorde min Ramen såhär:

Du behöver:

– Ramen nudlar (färdig förpackning snabbnudlar finns i alla matbutiker innehåller även en påse buljong kostar typ 5:-)

– Koriander

– Salladslök

– Svamp, jag tog ostronskivling & shiitake

– Pak Choi

– Sesamfrön

– Buljong valfri, jag tog kalv i min.

– Valfritt protein, grillad kyckling file, tofu, kött eller liknande det ni gillar bäst

– Salt, peppar & chilli krydda

– Sesamolja

Gör såhär:

– Stek svampen riktigt knaprig och god, salta & peppra

– Skriva & stek sedan Pak choi tills den mjuknar. Addera salt, peppar & chiliflakes.

– Skiva salladslöken & Riv koriandern.

– Koka nudlarna med salt och lite sesamolja. Tar max 3 min dom får inte bli för mjuka.

– Koka upp vatten ca 2,5 dl till en portion. Häll i buljongpåsen och krydda upp buljongen med lite extra buljong av samma sort, salt, peppar, chilli och sesamolja. Låt koka upp.

– Vi tog en färdig grillad kyckling och rev i filen och la på tallriken. Men här kan man använda vilken protein man vill.

– Lägg nu allt på en djuptallrik. Krydda med lite chilli, salt & peppar samt på med sesamfrön och ett ev ägg. Häll på buljongen & njut!

Som sagt en galet snabblagad middag som också är sjukt god & värmande kalka snöiga dagar som dessa:)

Gillar ni när jag lägger in recept här på bloggen? Kul att veta, vad ni gillar & vill läsa mer om♥️

Kramar 💋

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.